Bocas del Toro, Boquete en Panama City

25 juni 2018 - Panama City, Panama

Dag allemaal,

Met lichte vertraging is hier weer een nieuwe blog. De laatste blog die we schrijven terwijl we nog op reis zijn! Het einde nadert en hier hebben we allebei geen problemen mee. We hebben zin om lekker thuis te komen, iedereen weer te zien en ons nieuwe huis in te trekken. Maar tot die tijd zullen we nog maximaal genieten van alles wat we nog mee mogen maken.

De vorige blog waren we op Bocas del Toro en hier zijn we nog zeker een week gebleven. Het was daar heerlijk vertoeven. We hebben een dagje gefietst langst de kust en mooie stranden. Het was leuk maar het fietsen was zwaar, we moesten vaak plassen en beekjes door waarvan je niet wist hoe diep het was… ging allemaal maar net goed! “Challenging” werd de route genoemd door de Amerikaan die het had aanbevolen. Nou dat klopte inderdaad. De huurfietsen waren in ieder geval weer mooi schoongespoeld, haha.

Verder stapten we nog een paar keer op de boot om naar andere stranden en eilandjes te gaan. Onder andere Red Frog Beach, wat erg bekend is. Terecht, want het was een mooi strand omringt met palmbomen, waar we heerlijk een dagje zijn geweest. Verder waren we een paar keer te vinden bij Aqua Lounge, een soort bar aan het water op vlonders. Hier zitten verschillende gaten in waardoor je in het water kunt springen. En ze hadden een super lekkere keuken, ook niet onbelangrijk natuurlijk! De tijd bestond dus voornamelijk uit relaxen, cocktails drinken en eten, haha. En aan het eind van deze dagen scheurden we weer over het water door de prachtige mangrovebossen terug naar het vaste land.

Vanuit Bocas del Toro zijn we met een busje naar het bergstadje Boquete gegaan. Dit staat bekent om zijn mooie hikes, watervallen en wandelingen. Helaas waren we allebei ziek, geen pretje. We hebben het een en ander moeten overslaan. Maar toen we weer een beetje waren opknapt gingen we op pad met onze Panamese vriend Feliciano. Dit was werkelijk fantastisch. We hadden aan hem gevraagd of hij met ons de Pianista Trail wilde lopen. Die trail moet erg mooi zijn en staat overigens ook bekend om de verdwijning van twee Nederlandse meiden, Kris en Lisanne… Feliciano vroeg al snel of we zeker wisten dat we die trail wilden doen, alsof hij er twijfels aan had. Advies van locals moet je altijd aannemen, dus we zeiden meteen dat wanneer hij een beter idee had, dat we dat dan wilden doen. De berg van de Pianista Trail lag in de wolken dus dat zou volgens hem niet zo bijzonder zijn vandaag. Hij loopt al 19 jaar dagelijks door de jungle en had nog een “secret track” zoals hij dat noemde, een hele mooie wandeling en daar was het weer momenteel goed. Geen enkele andere gids wist welke route hij deed en hij was duidelijk trots op deze track, we hadden er zin in! Onderweg spraken we over Kris en Lisanne, hoe dat voor de locals was. Hij was erg boos op de overheid, toen zij verdwaald waren hebben ze noodsignalen gestuurd maar daar is veel te laat op gereageerd. Ook waren er geen bordjes langs de weg geplaatst. Hij was erg verdrietig over wat er met hen is gebeurd. Gelukkig is de trail inmiddels wel verbeterd, maar wij gingen liever met een gids de jungle in. Toen we aankwamen kregen we een wandelstok wat onderweg erg handig bleek te zijn. Veel modder en onberekenbare stukken grond, het kon opeens glad zijn of zakte plotseling weg. Wel was de omgeving prachtig. We zagen al snel een mooie zeldzame vogel met een soort snor. We liepen omhoog en naar beneden, het was best een wilde track. We hadden vandaag geluk, we zagen een hele groep quetzals! Dit zijn gekleurde paradijsvogels met lange staartveren, ze zijn echt heel erg mooi. Ook Feliciano was door het dolle heen, hij zag ze ook niet dagelijks en zeker niet in dit seizoen. We hadden het absoluut aan hem te danken dat we ze hadden gezien, hij was constant op zijn hoede en hoorde allerlei geluiden van dieren en vogels, zo ook van deze quetzals. Dwars door de jungle renden we achter ze aan, het was zeker avontuurlijk! Fantastisch! Bij de foto’s kun je zien wat voor vogel we bedoelen. Verder aten we nog een ananas en bananen die hij voor ons had meegenomen uit zijn eigen tuin. Hij vertelde dat hij zelf een boerderijtje had met een kleine koffieplantage. Boquete heeft een goed klimaat om koffie te verbouwen en daar zijn ze ook erg trots op. Het was een mooie dag, een mooie kennismaking met de jungle van Boquete. We hadden een geweldige gids die we niet snel zullen vergeten.

Na Boquete gingen we met de bus naar Panama City, onze laatste bestemming in Panama. Een stad die ons aangenaam heeft verrast! Er is van alles te doen. De eerste dag zijn we naar Casco Viejo geweest, het oude centrum met prachtige gekleurden panden met balkonnetjes en een paar mooie kerken. Zie natuurlijk de foto’s van deze mooie wijk. Sommige delen van de stad zijn erg westers, we hebben zelfs lekker gegeten bij het Hard Rock Café en ze hebben behoorlijk wat wolkenkrabbers aan de skyline staan. We hebben ook een paar keer een taxi laten staan en zijn zelf gaan lopen, toen zagen we helaas ook een andere kant van de stad. We liepen door een behoorlijke achterstandswijk en er was duidelijk armoede, een behoorlijk contrast met andere delen van de stad.

Panama staat bekend om het Panamakanaal, dit leek ons wel een bezoekje waard. Het mooiste is om te zien hoe de schepen door de sluizen het kanaal in of uit varen. Waar vroeger nog 6 schepen tegelijk door het kanaal konden, worden nu de schepen op maat gemaakt voor deze route. Het is interessant om te zien hoe alles zo goed is bedacht en vlekkeloos wordt uitgevoerd. De schepen passen allemaal maar net en worden met treintjes vanaf wal heel precies begeleid door de sluis. Het duurt zeker een half uur voordat het schip door de sluis is en het kost ook meer dan eens een paar ton aan tolgeld om er doorheen te mogen varen. Zie verder de foto’s en ook straks in de film is het goed te zien.

In Panama wordt weinig belasting betaalt en door de internationale handel is Panama City voor veel toeristen (voornamelijk Amerikanen) een shoppingparadijs. Dus dat betekende: shoppen! Haha. We zijn een dagje naar een gigantisch winkelcentrum geweest.

Verder hebben we nog een middag gefietst met een soort fietskarretje over de Amador Causeway. Deze weg is aangelegd om vier eilandjes te verbinden met Panama Stad en om het Panamakanaal te beschermen. Het geeft in ieder geval mooie uitzichten over de stad en het karretje was erg grappig.

Vandaag hebben we, naast het schrijven van deze blog en het inpakken van onze spullen, weinig op de planning. Wie weet krijgen we het filmpje van Panama wel af, maar zo niet dan zal dat nog even op zich laten wachten. Want morgen is het eindelijk zo ver: we gaan naar New York!! Enorm veel zin in, hier hebben we lang naar uitgekeken. We beschouwen dit als de kers op de taart wat betreft onze reis. 4 juli komen we ’s avonds aan op Schiphol. De volgende en laatste blog zullen we thuis nog schrijven en dan horen jullie er alles over! En daarna zal het normale leven weer beginnen…

Liefs van ons

1. Elzard:
    25 juni 2018
    Zier er allemal goed uit! Veel plezier nog de laatste paar dagen, en ik zie jullie 5 July!

Groetjes Elzard
  2. Alet:
    25 juni 2018
    Al weer een heleboel wauw!....Veel liefs en tot gauw! xx
  3. Tilly:
    25 juni 2018
    Prachtige vogels inderdaad! Heel veel plezier in New York en tot snel.
  4. Sjermo:
    Lekkkeerrrrr 👍👍
  5. Rianne:
    25 juni 2018
    Geniet er nog even van samen!!
  6. Ingrid:
    26 juni 2018
    Super verhaal weer 👏 geniet nog even😎
  7. Bert-Jan:
    Mooi heur....nog ff genieten
  8. Mama:
    :-)

xxxxx
  9. Henrieke:
    27 juni 2018
    Wat gaat dat snel zeg! Jullie genieten nog maar even van het laatste tripje in NEW YORK🗽
  10. Loraine:
    28 juni 2018
    Wauw nath je wordt ook telkens beter met die fotos! Gaaf hoor! Veel plezier in NYC en tot snel 😍💕