BULA from FIJI!

13 mei 2018 - Monteverde, Costa Rica

Hoi allemaal,

Onze 9 dagen op de Fiji-eilanden zitten er helaas alweer op… We trokken elke dag onze bikini en zwembroek aan, hebben zowat alleen maar op blote voeten gelopen, allebei 1 boek uitgelezen, 2 keer onze telefoon opgeladen, 3 flessen zonnebrandcrème opgemaakt, 4 keer gesnorkeld, op 5 verschillende eilanden/eilandjes gezeten, 6 keer in een hangmat gelegen, 8 dagen zon gehad (inderdaad, één dag was bewolkt met flinke tropische buien) en ontelbaar veel visjes, palmbomen en zonnestraaltjes gezien! Oké tot zover de statistieken en een korte samenvatting, haha. We hebben echt enorm genoten!!

Het begon al geweldig. Zodra we het vliegtuig uit liepen stonden er mensen te zingen en vrolijk op een ukelele te spelen. We kregen meteen een schelpenketting om gehangen en niet te vergeten de warmte die ons omhelsde. Vervolgens hadden we eerst een nacht in een hotel aan de kust op het hoofdeiland: Nadi. De dag daarop begon het eilandhoppen, met een catamaran worden mensen afgezet op de verschillende eilandjes. Ons eerste eiland was een mooi resort met een prachtig strand. Echt wat je ervan verwacht: een hagelwit strand vol met palmbomen. We deden hier een tour, namelijk naar een onderwater grot. Omdat we dit hele pakket al een half jaar geleden hadden geboekt (thuis) hadden we eigenlijk geen idee meer wat er precies bij in zat haha, maar daar kwamen we snel achter. Grot één kon je van buitenaf inlopen, maar voor grot twee moesten we ongeveer 2 meter onder water zwemmen om er te komen en het was daar ook nog eens pikkedonker! Ze hielpen je gelukkig wel met zaklampen en je had een duikbril op, anders zou je nooit weten waar je naartoe moest. Ze weten ook niet hoe diep die grot is.. Een aantal (zeer ervaren) duikers hebben eens geprobeerd naar de bodem te duiken, maar allemaal werden ze bevangen door het duister (claustrofobisch) en durfden op een gegeven moment niet meer verder. Het is ook geen zeewater, maar zoet water vanuit de bergen, best bijzonder dus. Maar ook heel gaaf! Weer terug naar de eerste grot was makkelijker want dan duik je naar het licht toe en zie je de benen van de anderen, grappig wel.

Een andere trip die we hebben gemaakt was snorkelen met haaien. Dit was zo’n 20 minuten varen de oceaan op. Hier was een koraalrif waar rif haaien leven. Dus de kans was gegarandeerd dat we er een zouden zien. Best wel spannend en ze leken toch ook wel groter in het echt dan gedacht. Ze zijn 1,5 meter en super indrukwekkend, het waren er wel een stuk of 30. Soms speelden ze met elkaar en dan waren ze vliegensvlug! We hebben dit mooi op de film (en het staat op Instagram), al met al een geweldige ervaring! Hiernaast hebben we nog een paar keer gesnorkeld wat ook erg leuk was. We hebben van alles gezien onder water. Het koraal was ook erg mooi en kleurrijk op sommige plekken! Hebben we trouwens niet op foto maar wel op film.

Het was dus een week van eilandhoppen en de één was eigenlijk nog mooier dan de andere, het was zo leuk! We hadden zoals eerder gezegd één regenachtige dag, toen zaten we op een rustig eilandje met maar 6 andere jongeren. We hebben de hele dag gekletst, spelletjes gedaan, gegeten en films gekeken. Fiji is over het algemeen geen bestemming waar mensen zomaar naar toe gaan. Voor Australië, Nieuw-Zeeland en Amerika is het nog wel te doen maar daar was het geen vakantieperiode. Dus dat betekende dat eigenlijk iedereen die we leerden kennen ook op wereldreis was. Dan heb je natuurlijk genoeg te vertellen aan elkaar, erg gezellig! Dus deze regenachtige dag was helemaal zo erg nog niet. En gelukkig hadden we de andere dagen prachtig weer.

Op alle eilandjes was het vrij rustig, wat erg fijn was. Behalve het laatste eilandje, Beachcomber (staat ook op de foto) was een feesteiland voor de lokale jongeren, hier was het erg druk! Maar het was wel grappig, je kon het hele eiland rondlopen in 10 minuten en we hebben ons goed vermaakt. Na dit eiland gingen we weer naar het hoofdeiland voor nog 1 nachtje en toen zat het er helaas al weer op. Ongelofelijk snel gegaan! Om eerlijk te zijn hadden we nog wel langer willen blijven... maar helaas.

Vanuit Fiji gingen we naar Costa Rica! Eerst hadden we een tussenstop van zo’n 40 uur in Los Angeles. Precies Nathalie haar verjaardag: deze hebben we goed besteed. We hadden het mooiste hotel van onze hele reis, wel fijn die luxe! De volgende dag sprongen we als ultieme toeristen op een “hop on hop off” bus en reden we langs alle bezienswaardigheden: het zogenoemde Hollywood-sign (die witte letters op de heuvel), door Beverly Hills (waar alle sterren wonen), the Walk of Fame, langs filmstudio’s, winkelcentrums en uiteindelijk downtown waar de grotere gebouwen staan en waar we wat gingen eten. De dag vloog voorbij en ‘s nachts om 2 uur gingen we pas vliegen. Reken maar dat we moe waren. Toen we de volgende ochtend eindelijk aankwamen in San José hadden we geluk dat we meteen konden inchecken, we gingen rechtstreeks ons bed in voor een paar uur, haha!

De volgende dag voelden we ons weer topfit en gingen we een wandeling maken met een gids door de hoofdstad. Een mooie wandeling met een gezellige groep langs interessante plekken van de stad. We leerden meteen van alles over de historie en cultuur van het land, dus het was een goede start van onze reis hier. De volgende ochtend kwamen ze onze huurauto brengen bij ons hostel en gingen we gelijk op pad naar La Fortuna. Dit is een stadje dichtbij vulkaan de Arénal en heeft mooie regenwouden. We deden hier een nachttour met zaklampen op zoek naar kikkers. Dit heeft onze verwachtingen overtroffen, wat een fantastische avond! We zagen wel 17 soorten kikkers. Ook een heleboel insecten zoals de kogelmier en verschillende vuurvliegjes. En niet te vergeten 2 van de meest giftige slangen gezien (en dat is niet overdreven, zelfs de gids schrok!). Verder waren hier ook de grootste Hot Springs ter wereld. Dit zijn een soort zwembaden (zonder chloor enzo) die worden verwarmd door de thermische hitte onder de grond dat wordt veroorzaakt door de vulkaan. Echt heel bijzonder, het zijn baden van 20 tot 65 graden Celsius! Het schijnt gezond water te zijn door allerlei mineralen, al met al was het te vergelijken met een dagje wellness. We hebben dus lekker gerelaxt en zijn weer vol energie.

En nu zijn we in Monteverde waar we allerlei leuke activiteiten op de planning hebben staan. De afwisseling van de landen zorgt dat we elke keer weer verrast worden door de landschappen, cultuur, mensen, dieren, noem maar op. We hebben er heel veel zin in en we vinden het nu al een prachtig land. Het is een van onze laatste bestemmingen, hierna nog 2 te gaan, maar we genieten volop. We weten dat sommigen al aan het aftellen zijn (ja Loraine, we hebben het o.a. over jou haha), wij willen er nog eventjes niet aan denken… Maar het duurt inderdaad niet zo lang meer! We hebben geprobeerd de blog een beetje kort te houden maar het was bijna niet te doen. Zo realiseren we ons ook wat er allemaal wel niet is gebeurd in 2 weken tijd.

Verder, zie de foto’s die we hebben bijgevoegd en als je lid bent van onze mailinglijst kun je binnenkort het filmpje van Fiji verwachten (of anders kun je je natuurlijk nog aanmelden).

Liefs van Wouter & Nathalie

1. Sjermo:
    👍👍👍👍👍👍
  2. Siny:
    13 mei 2018
    Mooie foto's, ziet er prachtig uit daar👌
  3. Bert-Jan:
    13 mei 2018
    Super weer,lijkt me ook wel x wat die Fiji eilanden
  4. Aly:
    13 mei 2018
    Wat een heerlijke feestreis voor jullie en wij genieten mee, dank je wel. Bijna niet te begrijpen voor ons wat jullie meemaken en zó blij dat alles tot nu toe goed is gegaan, houwen zo. Voorzichtig blijven nu jullie het oerwoud in gaan. Want je hebt gemerkt hoe snel iets fout kan gaan zoals met die slang! Veiligheid voor alles vergeet dat niet!!! Heel veel plezier verder en veel liefs van ons.
    (wij maken ook dolle dingen mee: overnachten in een hotel van van de Valk geweest, ha-ha-haha!!! Dat gebeurt als je 75 bent, dus wat jullie doen is goud waard aan herinneringen!)
  5. Loraine:
    Hoezo wil je niet aan denken ☹️ Mis je me niet? 😩
    Grapje hoor genieten jullie maar lekker 😚😚
    (P.s. Nog 52 dagen)
  6. Alet:
    14 mei 2018
    ...like a dream......ENYOJ!
  7. Wout Visscher:
    14 mei 2018
    Wat een sensatie allemaal weer(jaloers)
    Nog een fijne tijd samen en genieten
    Voor je het weet is het voorbij

Gr. Ome wout &tante roelinka