Pura Vida

28 mei 2018 - Cartago, Costa Rica

Dag lieve allemaal,

Hier zijn we weer met een nieuwe blog. Elke keer staan we weer verstelt van wat we in 2 weken meemaken. Vanuit La Fortuna, waar we tijdens de vorige blog zaten, zijn we naar Monteverde gereden. Dit is stad nabij het nevelwoud, het ligt min of meer in de wolken. Het is daardoor ontzettend groen en dat zorgt natuurlijk ook voor veel wildlife in het woud. Ook zijn er veel activiteiten te doen waarvan we er een aantal hebben gedaan. Het eerste wat we gingen doen was een canopy tour. Eigenlijk hetzelfde als ziplinen. In ieder geval, we waren blij dat we beiden geen hoogtevrees hebben, want dit hadden we echt niet willen missen! Het was geweldig, het waren zo’n 10 ziplines waarvan de langste 1,6 km was. Daarbij hingen we met onze buik en gezicht naar beneden: ook wel “the superman” genoemd. Zo gaaf, zo snel, echt als een vogel zweef je meters boven het woud uit. Het einde van de canopy tour was de “tarzanswing”, we moesten van een plateau springen vanaf 45 meter hoogte. Eerst een vrije val en daarna slinger je heen en weer, super gaaf (en stoer ook wel, vonden we zelf haha). Diezelfde dag deden we ook een wandeling over mooie hangbruggen, 8 in totaal en tussendoor liepen we door het prachtige nevelwoud. Ook konden we verschillende soorten wildlife zien, voornamelijk veel soorten vogels.

De volgende dag, nog steeds in Monteverde, deden we een koffietour. Costa Rica hoort met trots bij de 10 grootste Arabica-koffie exporteurs ter wereld. Ze zijn zelf ook stapel van koffie en vertellen dan ook met veel enthousiasme over het hele koffieproces. We hebben gezien hoe de koffiebomen groeien, hoe het wordt geoogst, hoe de bonen worden gedroogd en vervolgens hoe het dan wordt gebrand. En uiteindelijk het belangrijkste: hoe ze er koffie van zetten op verschillende manieren. We leerden van alles over koffie, ook interessante dingen over het roosteren. Wist je bijvoorbeeld dat de dark roast minder cafeïne bevat dan de medium roast? Dus een “sterke” bak betekend wel meer smaak, maar niet zozeer meer cafeïne! Wat je misschien zou verwachten in een espresso bijvoorbeeld. We proefden ook een light roast met dus veel cafeïne, maar dat is eigenlijk niet lekker, een beetje zuur zelfs. Nog een weetje: in kopje zwarte thee zit dus meer cafeïne dan in een Espresso. En het verschil met Arabica en Robusta; Arabica is met de hand geplukt en dan uitsluitend de rijpe koffiebonen, dus betere kwaliteit! Oh, en nog een ander grappig feitje, bekende koffiezaken zoals de Starbucks maken meer winst op melk dan op koffie, gek he!? Nou, maar zo hebben jullie ook weer wat geleerd, haha. De tour zat er nog niet op, want het bestond uit meerdere onderdelen. Ook werd het proces getoond rondom....CACAO! En voor wie ons een beetje kent, weet dat wij dit natuurlijk niet over zouden slaan. Het was leuk en interessant om te zien, hoe het groeit en hoe het vervolgens wordt gefermenteerd (dat stinkt gigantisch, echt vies eigenlijk), waarna het wordt gedroogd en hoe de cacaonibs worden verkregen. Hierna gingen we zelf aan de slag met de cacaonibs, wat je ervan maken kan en hoe het uiteindelijk een chocoladereep wordt. Ook verbouwden ze suikerriet, hierover ook instructies gehad en zelf suikerriet geperst tot een sapje. Beetje limoen erbij en wat water en klaar was het lekkere drankje. Een leerzame dag.

Verder gingen we in Monteverde ’s avonds op pad met een gids de jungle in. ’s Avonds zijn er veel dieren die tot leven komen, die je overdag niet ziet. Het begon goed, we zagen al snel een miereneter en een opossum. Hierna begon het gigantisch te regenen, een dikke tropische bui die niet meer ophield. We hadden gelukkig onze regenjassen mee, het is hier natuurlijk niet voor niets zo groen allemaal. Het kan geweldig regenen en we zitten aan het begin van het regenseizoen. En regen is zo erg niet, want er zijn genoeg dieren die ervan houden. Zo sprongen er weer allemaal van die gifgroene boomkikkertjes tevoorschijn met rode oogjes, wat erg leuk was. Ook zagen we een vleesetende slak, als we eraan terug denken krijgen we er weer de rillingen van. Zo’n grote vieze slijmerige slak hadden we nog nooit gezien!! Verder zagen we nog een hele mooie slang (wel giftig, maar niet agressief), veel vogelspinnen, en twee keer een luiaard. Die luiaard heeft ons wel verbaasd, wij dachten dat zijn slome dieren zowel overdag als ’s nachts. Maar daar was zeker geen sprake van, deze was helemaal wakker, enorm actief en snel. Oké hij slingerde niet zoals een aap, maar klom toch echt met een rap tempo door de boom. Gaaf om te zien! Het was een prachtige avond.

Na Monteverde zijn we naar Jacó gegaan, een toeristisch stadje aan de Pacifische kust. Onderweg kwamen we, zoals we al hadden gelezen, langs een brug dat zeker de moeite waard was om te stoppen. Dat deden we, we stapten de auto uit en liepen de brug over. We keken naar beneden, en WAUW… Er zwommen zo’n 30 krokodillen in de rivier onder ons! Wat een gigantische beesten. We hebben er een tijdje gestaan, op veilige afstand gelukkig. Indrukwekkend om te zien. Vanuit Jacó reden we verder naar Quepos, een stadje naast het Nationaal Park Manuel Antonio. Hier hebben we ook met een gids doorheen gelopen, wat erg leuk was. Hij had een mooie telescoop waardoor we goed dieren konden bekijken. We zagen verschillende apen, wasberen, mooie vlinders, hagedissen, papegaaien, toekans, etc. Ook zagen we weer luiaards maar dit keer wel in diepe rust. In de verte hoorden we een groep brulapen die steeds dichterbij kwamen. En ja hoor, even later zagen we hen ook in de bomen klauteren! Wat veel leven in zo’n nationaal park, onvoorstelbaar. De aapjes waren ook goed te zien, we hebben ze beter op de film dus dat komt later, maar het was een hele beleving al die dieren bij elkaar. We waren dichtbij Dominical, waar watervallen zijn. Een mooie hike door het bos, met gelukkig mooi weer, leidde ons naar prachtige watervallen. Onderweg zagen toekans en papegaaien. Het blijft ons verbazen.

De reis vervolgde zich in Puerto Jimenez, een dorpje op een schiereiland. Het ligt dichtbij het Nationaal Park Corcovado, het meest ongerepte stuk natuur van Costa Rica. Het is volgens National Geographic “the most biologically intense place on Earth in terms of biodiversity”. Je kunt hier de meeste diersoorten vinden van heel Costa Rica, waaronder de jaguar en poema. Je mag er dan ook niet zonder gids naar binnen, dus we hadden een aardige Tico (zo noemen de Costa Ricanen zichzelf) in de arm genomen en die ging een dag met ons mee op pad. Hoe eerder je er bent, hoe beter het is. Kwart voor 5 ging de wekker en om half 6 moesten we hem oppikken bij de bakker verderop. De weg er naartoe was al ruig, onverhard en we moesten met onze 4x4 een paar rivieren oversteken. Onderweg zagen we al verschillende dieren, waaronder een miereneter (die we helaas niet op de foto kregen), indrukwekkend om hem te zien want ze zijn vrij zeldzaam. Sowieso hebben we lang niet alle dieren op de foto gekregen, gelukkig staan ze op ons netvlies. We zagen ook nog een neusbeertje (weer anders dan een wasbeer), verschillende soorten apen, valken, hagedissen, toekans, vlinders, eekhoorntjes, krabben, kolibries, aasgieren en weer veel papegaaien. Dit was voornamelijk de heenweg toen we het park in liepen, in de loop van de dag begint het vaak te regenen en dat was dit keer ook niet mild. Dus de terugweg zagen we helaas minder dieren, maar natuurlijk wel de mooie stranden en ongerepte natuur. We begrijpen wel dat er zoveel dieren leven, want er groeit ook genoeg voor alle soorten die er zijn, het is zo’n vruchtbaar landschap met allerlei soorten bomen en fruit. En wat leuk was, door de regen werd een gifkikkertje actief dat uitsluitend in Costa Rica en Noord Panama voorkomt. Onze gids hoorde hem zingen en kon hem vinden, erg mooi. Verder moesten we een paar keer onze schoenen uitdoen en broekspijpen omhoog hijsen om zo droog mogelijk de rivier over te steken. Al met al was het een fantastische ervaring!

De blog begint een beetje lang te worden merken we, hopelijk niet langdradig haha, maar we kunnen verklappen dat we het einde naderen. Vanuit Puerto Jimenez reden we naar Cartago, de oude hoofdstad van Costa Rica. Vanuit Cartago kun je naar de vulkaan Irazú rijden, dit hebben we gedaan. Een prachtige omgeving en een mooie vulkaan, vooral kenmerkend is het kratermeer dat van kleur kan veranderen. Bij ons was hij felblauw en schitterend om te zien. Verder hebben we in Cartago wat meer cultuur gesnoven. We hebben een mooie rondrit door de Orosi vallei gemaakt en we hebben een dag in het centrum van Cartago gespendeerd. Ze hebben hier mooie ruïnes, kerken, en een drukke centrale markt. Zie verder ook de foto’s die we hebben toegevoegd.

Zoals je kunt lezen genieten we volop van dit mooie land. Het is weer zo’n ander land dan de landen die we eerder bezochten, het is echt niet te vergelijken. Maar de natuur hier heeft ons zeker niet teleurgesteld, prachtig is het. Wel regent het bijna iedere dag, de laatste dagen zelfs nog meer maar dat kan ook komen doordat we in een ander klimaat zitten. Morgen rijden we verder, dan gaan we naar de Caribische kust, waar de voorspellingen wat beter zijn. We gaan het meemaken en we hebben er zin in!

PURA VIDA!

& Liefs van ons

1. Sjermo:
    Fantastisch hè. Genieten weer. Wat een indrukken. Harde schijf nog niet vol
    Groeten Sjermo
  2. Aly:
    28 mei 2018
    Ik geniet van alles wat jullie schrijven, soms griezel ik, soms slaat de schrik mij om het hart, maar het meest geniet ik met jullie mee, ongelooflijk wat een rijkdom om dit te mogen meebeleven.
    Als het verhaal uit is denk ik steeds: wat een reis, wat een talent ook om dat zo boeiend te kunnen beschrijven.
    En dan de noodzakelijke waarschuwingen: pas goed op jezelf en elkaar, wees niet overmoedig omdat alles zo voorspoedig verloopt!!! Liefs
  3. Aly:
    28 mei 2018
    O ja, hoe doen jullie dat met al die foto's, geen sticky's kwijtgeraakt hoop ik, want ik zie me al een hele dag uittrekken voor jullie enorme album.
    Daarop zeker niet besparen, dan maar een paar jaar in trekkershutten op vakantie!
  4. Siny:
    28 mei 2018
    Genoten van jullie verhaal en foto's weer.
    Geniet nog even.
  5. Esmee:
    28 mei 2018
    Gaaf.. Wist niet dat jullie á la vogel geweest waren :p Heel mooi weer!
  6. Hettie Westendorp:
    28 mei 2018
    Weer supermooi verhaal en mooie foto’s, wat een prachtig avontuur. Wij genieten hier volop mee van de af en toe scary foto’s 😬😎
  7. Elzard:
    28 mei 2018
    Prachtig verhaal weer, geniet nog even een maand en en een paar weken!
  8. Bert-Jan:
    30 mei 2018
    Blijft mooi om te lezen wat jullie allemaal doen maar idd de blogs worden wel lang🤪
  9. Ruth:
    1 juni 2018