Xin Chao! Eerste reisblog over Vietnam.

19 januari 2018 - Nha Trang, Vietnam

Lieve allemaal, inmiddels zijn we bijna 2 weken onderweg. Vietnam, wat een fantastisch land om onze reis in te beginnen. Niet alleen omdat het vrij eenvoudig is om hier doorheen te reizen maar ook omdat het zo’n gastvrij, toegankelijk en vriendelijk land is. De eerste dag was meteen al de backpack van Nathalie in Qatar blijven hangen, maar toen merkten we al dat het personeel enorm behulpzaam was. Ook de taxichauffeur die door dit hele gebeuren werd opgehouden, heeft netjes op ons gewacht. En gelukkig kwam de volgende dag de backpack aan in ons hotel. Overigens slapen we voornamelijk wel in hostels i.p.v. hotels, maar erg veel verschil is er niet wanneer je een hostel neemt met 2 persoonskamer. Het blijft belachelijk goedkoop, en dan heb je zelfs een schone grote kamer met handdoeken, een fijne douche en een goed ontbijt. Niks te klagen.

Goed, de aankomst. We kwamen aan in Hanoi. Een stad met veel bedrijvigheid en werkelijk de meeste scooters die we ooit bij elkaar zagen. De eerste dag een toeristisch dagje, 2 tempels bekeken, 2 museums gezien, het mausoleum van Ho Chi Minh en een tochtje door het oude centrum. Eigenlijk een beetje too much als je nog een jetlag hebt, maar we hebben het overleefd. En het was ook wel erg interessant allemaal. Verder hebben ons goed vermaakt in Hanoi, het straatbeeld is volgens ons altijd boeiend. Je ziet overal mensen allerlei dingen verkopen, prullaria, maar ook erg veel karretjes waarop mensen pannenkoeken bakken, noedels verkopen of broodjes klaarmaken.

Als je in het noorden bent, schijnt een tocht naar Ha Long Bay een must do te zijn. Nou, dat kunnen we zeker bevestigen: WAUW. We hebben 2 dagen en 1 nacht op een boot gezeten met een kleine groep andere jongeren en hebben onze ogen uitgekeken. Prachtige rotsformaties in het water vormen een waanzinnig uitzicht. We hebben gefietst op een van de eilanden en we gingen kajakken, dan kun je door de grotten heen varen en kom je op prachtige plekken. Er zijn ook daytrips naar Ha Long Bay maar wij zijn blij dat we hebben overnacht op een boot, een mooie ervaring in zo’n schitterende baai. En ’s avonds gingen we inktvissen vangen, ook grappig om eens te doen. Wanneer je beet hebt en hem dan te snel omhoog vist, spuit de inkt alle kanten op! Wouter zat er een keer helemaal onder, haha. De bemanning at even later onze hele vangst op, hoe biologisch wil je het hebben.

Na Ha Long Bay zijn we met een sleepingbus (raden we je niet echt aan als je een ruimer budget hebt) naar Hué gegaan. Hier was een verboden stad waar je in kon. Maar dit was helaas wel een beetje verwaarloosd. Wij vonden deze stad eigenlijk niet zoveel aan, en Wouter was ook niet fit dus we waren blij met een super goed hostel (credits to Bonjour Hostel). Verder was het weer ook druilerig, tot hier hebben we nog niet veel zon gezien. Dus we zijn vrij snel op de bus gestapt naar Hoi An.

Hoi An is een ontzettend mooie stad. Deze stad staat bekent om het maken van maatkleding, dat kun je dan ook overal relatief goedkoop laten doen. Er is een prachtig oud centrum met een aantal mooie bezienswaardigheden zoals bruggen, koopmanshuizen, het is erg authentiek allemaal. ’s Avonds is het helemaal versierd met lampionnen/lantaarntjes, overal hangen ze over de straat, supermooi en kleurrijk. Daarnaast varen er tientallen bootjes over de rivier en laten mensen lantaarntjes het water op drijven. Alles bij elkaar zorgt voor een geweldige sfeer. Ook is er een nachtmarkt te vinden en heeft de stad een mooi strand. We waren hier 4 dagen en hebben genoten. Ook hadden we vanuit Hoi An een trip geboekt naar de 1500 jaar oude Chamtempels (My Son), die nu als ruïnes zijn te bezichtigen omdat de Amerikanen ze in 1969 voor een groot deel plat gebombardeerd hebben. Dit was een leuke en bijzondere excursie.

Het eten heeft in Vietnam een grote rol en werkelijk overal kun je eten krijgen. En het is heerlijk! In het begin waren we wat huiverig, je kent de waarschuwingen wel voor Aziatische landen, maar Nathalie eet vrijwel alles en is nog niet ziek geweest (Wouter wel even een beetje). Elke stad heeft een specialiteit dat echt de moeite waard is om te proeven. Allerlei soorten noedels, rijstgerechten maar ook broodjes en pannenkoeken kunnen ze fantastisch bereiden. Het is nu niet super heet en niets ligt in de zon. Ook slaan ze in principe niets op, in de zin van grote koelcellen of allerlei soorten verpakkingen, alles is super vers. Wat verder ook merkwaardig is, is dat ze hier veel lokaal bier (Bia Hoi) drinken zonder conserveringsmiddelen. Het moet dus vrij snel opgedronken worden. En het is goedkoper dan een glas cola, het kost omgerekend ongeveer 15 cent per glas.

De cultuur in Vietnam kunnen we overigens wel waarderen, het is een communistisch land en mensen werken erg hard. Ze doen er ook alles aan om het naar je zin te maken. Ze zijn erg behulpzaam en het land geeft je een veilig gevoel. We worden bijvoorbeeld niet raar aangekeken omdat je een buitenlander bent en het (lijkt) ook zeker geen crimineel land. Je moet altijd op je hoede zijn natuurlijk, maar over het algemeen is de bevolking te vertrouwen en dat is een relaxt gevoel.

Dan nog over het backpacken.. dit vinden tot nu toe geen probleem, het valt ons gelukkig echt mee. We vrezen dat we te veel spullen meezeulen maar het een en ander zal hopelijk wel “op” raken in de loop van de tijd en waar mogelijk proberen we wat te lozen. Kleding voor koudere dagen nemen we wel mee met het oog op Nieuw-Zeeland straks, daar zullen de temperaturen niet altijd tropisch zijn. Het is fijn dat ze in Vietnam bij de meeste hostels voor een prikkie je kleren wassen. Ook loop je eigenlijk ook niet veel met je backpack, alleen wanneer je aankomt op een nieuwe bestemming en naar je slaapplek moet komen. Tot nu toe is dat maximaal 800 meter geweest, want een taxi via Uber (handige app) of op straat een scooter is zo geregeld. Het enige nadeel van het backpacken is dat we ons, of Nathalie iig, moeten inhouden om allerlei souvenirtjes te kopen, haha.

Momenteel zijn we in Nha Trang, een plaats aan de kust waar we een paar dagen blijven. We horen verschillende verhalen, zijn erg benieuwd! Het wordt in ieder geval steeds beter weer hoe meer we naar het zuiden gaan, heerlijk. Zoals je merkt vermaken wij ons onwijs goed. Nog even over de vlog, we hebben bedacht dat het wel leuk is om van ieder land een filmpje te maken dus misschien komt het filmpje van Vietnam de volgende blog erbij! Wel staan er wat foto’s op deze site.

We hopen dat jullie het een leuke blog vonden, als je je nog dingen afvraagt dan horen we het graag! En als je zelf naar Vietnam gaat en nog concretere tips wil, laat het dan vooral weten ;)

Liefs, Wouter en Nathalie

Ps. Af en toe posten we tussendoor wat op instagram: @wvisscherwv en @nathalieee3

1. Elzard:
    19 januari 2018
    Prachtig verhaal, en zou alleen al heen voor het bier!😄 safe travels and enjoy your adventure together!
  2. Sjermo:
    Wauw gaaf. Mooie foto’. Ook op insta. Have fun. Gr Sjermo
  3. Erika Kragt:
    19 januari 2018
    Wow gaaf!!! Ben nu al benieuwd naar de rest van jullie reisverhalen! Enjoy!
  4. Alet:
    19 januari 2018
    Wow...wat gaaf! Thanxs for sharing & ENJOY xx!
  5. Catharina blokzijl:
    19 januari 2018
    Wat mooi.Dat jullie het zo goed hebben.En zo genieten van deze reis.veel liefs oma blokzijl.😁❤️
  6. Natanja:
    19 januari 2018
    Heel cool! Echt gaaf al die lampionnen ook.
    Enjoy!
  7. Henrieke:
    19 januari 2018
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen,super! Genieten daar!!😘
  8. Esmee:
    Wauwie! Heel gaaf. Have fun xx
  9. Bert-Jan:
    19 januari 2018
    Mooi hoor,fijn dat jullie zo genieten....daar is het natuurlijk om te doen he
  10. Aly:
    19 januari 2018
    Wat heb ik uitgekeken naar dit prachtige verhaal!
    Ik geniet met jullie mee!
    Pas goed op elkaar en jezelf!
    En laat weer van je lezen, dan reizen we weer met jullie mee!!!
  11. Mirjam:
    19 januari 2018
    Woow vet om te lezen! Kijk uit naar het volgende verhaal 🎉. Enjoy!
  12. Hettie Westendorp:
    19 januari 2018
    Super om te lezen en wat een mooie foto’s, ziet er prachtig uit.
    Benieuwd naar het vervolg...........😁
  13. Mama:
    19 januari 2018
    Gelukkig zijn we in tijdperk beland dat ik ook wel eens een app krijg :-)
    Geniet ervan en pas goed op elkaar xxxx
  14. Marjan Last:
    19 januari 2018
    Zo wat zien jullie mooie plekken
    En leuk om mee te mogen genieten van jullie verhalen
  15. Jantine:
    19 januari 2018
    Wauw, en dat in die 2 weken tijd!!! Dat beloofd nog wat🙂🙂. Nathalie en eten... dat zal altijd wel zo blijven😂!! Geweldig om te lezen en de filmpjes? Daar wachten we met smart op.
  16. Wycher:
    19 januari 2018
    Leuk verslag van jullie eerste bestemming en mooie foto’s! Vooral blijven bloggen 👌😉 groetjes
  17. Ria:
    19 januari 2018
    Leuk verhaal om te horen wat jullie allemaal al gezien en beleefd hebben. En mooie foto’s!
    Liefs mama
  18. Ingrid:
    19 januari 2018
    Super om zo mee te mogen leven🤗
  19. Anoniem:
    21 januari 2018
    Grappig dat Wouter onder de inkt zat😂😂. Net wat voor hem.
  20. Tilly:
    23 januari 2018
    Wat fijn dat jullie het zo naar de zin hebben. Jullie zijn bezige bijtjes! Een vlog is zeker een leuk idee. Kom maar door 😉
  21. Adrienne:
    23 januari 2018
    Leuk reisverhaal, geniet er maar van. Misschien kan je de souvenirtjes per post versturen.
  22. Marieke:
    30 januari 2018
    geniet er nog maar mooi van.
    Groeten Marieke