Vietnam en Thailand

4 februari 2018 - Koh Lanta, Thailand

Sawadee lieve allemaal!

Het is weer tijd voor een update op onze blog. Inmiddels zijn we 4 weken onderweg en zijn we momenteel in Thailand.

We hebben de laatste week nog enorm genoten van Vietnam. Vanuit Nha Trang zijn we naar Ho Chi Minh City gegaan. We zaten in het centrum en zijn vanuit hier een dag naar de Cu Chi Tunnels geweest, deze tunnels zijn gegraven door de Vietnamezen tijdens de oorlog tegen de Amerikanen. Dit was erg interessant en bijzonder om te zien. Zelf zijn we ook nog door de tunnels geweest, erg krap! Hierna gingen we naar het oorlogsmuseum, zoals verwacht was dit erg indrukwekkend. Er zijn heel veel foto’s gemaakt die zeer heftig zijn. Ook merk je wel dat het geen objectief museum is, je ziet toch meer één kant van het verhaal. Maar dat er gruwelijke en verschrikkelijke dingen zijn gebeurd dat is wel duidelijk. De foto’s zullen ons nog lang bij blijven, wat een wreedheid. Daarnaast zijn de gevolgen van de oorlog enorm, nu nog zijn er veel gehandicapten door “agent orange”, vergif dat de Amerikanen hebben gebruikt om bijvoorbeeld hele stukken van de jungle te doden. We sluiten onze ogen er niet voor, het land heeft een geschiedenis en het is nog niet eens lang geleden. Hierdoor wordt je extra dankbaar voor wat wij in Nederland kennen als vrijheid.

Hierna hebben we een tour naar de Mekong Delta gedaan, waar de rivier uitmondt in de Zuid-Chinese Zee. Het is een erg vruchtbaar landschap en we hebben de plaatselijke cultuur mogen ervaren. Er was een floating market, hiervoor moesten we erg vroeg op maar het was zeker de moeite waard! Mensen verkopen allerlei soorten fruit, groenten, broodjes, koffie, etc. Schitterend!

Vietnam vonden we erg mooi en zeker een aanrader. Ook heel eenvoudig om te backpacken en rond te reizen. Het weer is doorgaans erg bewolkt, soms regen en de temperatuur in het noorden was rond de 15 graden. Maar de cultuur, het heerlijke eten en de lekkere broodjes (Banh Mi), mooie landschappen, heerlijke koffie en prachtige steden compenseren het absoluut! Ook is het een goedkoop land, je bent in 1 klap multimiljonair. Ze gebruiken overigens uitsluitend briefgeld, er zijn wel munten maar die zijn zo weinig waard dat ze nagenoeg niet wordt gebruikt. Het verkeer is een grote chaos en er rijden overal scooters. Het was echt een belevenis om door dit land te reizen. En dat terwijl we nog maar een relatief klein gedeelte hebben gezien, er is nog zoveel meer. We hadden bijvoorbeeld ook nog graag naar Sa Pa gegaan, maar dit was nog verder in het noorden en in de bergen: 0 tot 5 graden was ons te koud. Misschien de volgende keer, haha.

We hebben zoals beloofd een filmpje gemaakt van het land! Deze komt niet openbaar op de blog maar diegene die lid zijn van de mailinglijst hebben de link ontvangen in de mail en kunnen het filmpje bekijken! Heb je hem niet gekregen en wil je hem graag zien, stuur ons gerust een berichtje dan sturen we je alsnog de link.

Momenteel zijn we alweer een ruime week in Thailand. We kwamen aan in Bangkok: Wát een stad! Het is enorm. We hadden thuis een “starterspakket” geboekt bij een Nederlandse organisatie in Azië voor Hanoi en Bangkok, 2 hotelovernachtingen en een tour in elke stad. We hadden daarom het geluk dat we een fantastisch (en veel te luxe) hotel hadden en een leuke fietstocht met gids. Die liet ons bijzondere plekken zien en vertelde van alles over het land. We zijn totaal 4 nachten in Bangkok geweest waarvan we ook 1 dag een tour hebben gedaan naar Kanchanaburi en de Erawan Waterfalls. Eerst langs de oorlogsbegraafplaats, waar overigens ook veel Nederlanders (uit het toenmalige Nederlands-Indië, nu Indonesië) liggen. Het waren allemaal slachtoffers (gedwongen door de Japanners tijdens WWII) voor het bouwen van de Deathrail en de Bridge over the river Kwai, waar we ook zijn geweest. Aan het eind van de ochtend kwamen we bij de watervallen, echt fantastisch! Het bestaat uit 7 levels en we zijn meteen naar level 7 gelopen. Best een klim met dik 30 graden, maar wat was het prachtig! En gelukkig mochten we overal in zwemmen, dus even lekker afkoelen. Deze dag zijn we overigens opgetrokken met een Duitser die ook Wouter heet. Hij heeft een Nederlandse moeder en sprak erg goed Nederlands. Zo ontmoeten we wel meer mensen, bij bijvoorbeeld hostels en tijdens tours en busritten, dat maakt het erg gezellig! En zo wisselen we reisverhalen en tips uit.

Na Bangkok zijn we naar Krabi gegaan, een provincie in het zuiden. We hebben al prachtige stranden gezien en zijn nu op het eiland Koh Lanta. Voor 6 dagen een scooter gehuurd en dit is echt de meest geweldige manier om Koh Lanta te verkennen. Het eiland is zo’n 25 km lang en vrij vlak dus je rijdt er makkelijk doorheen en treft de mooiste plekjes. Het was nog lang een vraagteken wat we hierna gingen doen, maar inmiddels heeft het plan wat meer handen en voeten gekregen. Na Koh Lanta gaan we naar Phuket. Hierna, 14 februari gaan we met een bus (23,5 uur rijden) naar Chiang Mai. We zijn erg benieuwd maar hebben er zin in! De weerberichten zijn goed.

Helaas is ons behoorlijk wat briefgeld ontvreemd, we vermoeden dat het gestolen is in de nachtbus. Erg balen, een dure les geweest, maar gelukkig geen paspoorten of pasjes kwijt. Een paar dagen later, gisteren op Koh Lanta, zijn we weer bestolen! Dit keer door...apen!! Wat een brutale en irritante beesten. Eerst vind je ze nog leuk maar terwijl wij ons beachball-record aan het vestigen waren zaten ze bij onze spullen te snuffelen. We dachten ze te slim af te zijn en onze spullen onder het zadel van de scooter te doen, maar deze kregen we niet op slot (na honderd keer proberen uiteindelijk zo gelaten). Toen we terug kwamen bij de scooter stond de klep open, de spullen weg (aardig wat eten maar helaas ook Nathalie haar zonnebril) en allemaal apenpoten op het zadel. Balen! Dus we doen nu maar rustig aan en zijn natuurlijk extra alert. ‘s Avonds meteen het slot laten repareren. Het kliksysteem was niet in orde waardoor hij niet meer werkte. Wat WD40 een schroevendraaier en een ander goedje deden wonderen.

Het gaat verder gelukkig erg goed met ons. We zijn niet meer ziek geweest dus dat is een meevaller en hopen dat dat zo blijft. De (lichte) spanning en zenuwen die we voorafgaand voelden is eigenlijk helemaal verdwenen. Als je zo’n reis als dit helemaal wilt overzien dan raak je geheid in de stress. Dat moesten we dus gewoon loslaten en dat is ons gelukt, hierdoor genieten we van elk moment. Zoals men wel zegt: “Pluk de dag!”

We hebben ook een aantal nieuwe foto’s toegevoegd van Vietnam en Thailand.
We zijn eindelijk tot het einde gekomen van deel 2 en jullie thuis zijn weer goed op de hoogte. Tot de volgende blog!

Liefs van ons

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sjermo:
    4 februari 2018
    WoW. Machtig mooi. Weer heel leuk om dat zo te lezen. Vind ik prachtig. Ook super gaaf filmpje. Drukte van de steden afgewisseld met de rust van de natuur.
    Groeten Sjermo
  2. Alet:
    4 februari 2018
    Wauw Nath en Wouter...Kippenvel bij het lezen van al jullie ervaringen...Floortje Dessing is er niets bij;) Bedankt weer voor de blog, foto's en het filmpje. Echt fantastisch om zo met jullie mee te reizen. Luf joe!
  3. Esmee:
    GAAAAAF!!!
  4. Aly:
    4 februari 2018
    Wat een geweldig feest als je elke dag op zo'n manier "de dag mag plukken!"
    En jullie doen het geweldig samen, wat een combi zeg!!!
    We blijven wensen dat de tegenvallers alleen financieel zullen blijven en niet al te hoog uitvallen.
    Lieve groet van ons 2
  5. Wout Visscher:
    4 februari 2018
    Ziet er allemaal geweldig uit leuke ervaring
    Heel veel plezier nog geniet ervan
    Groetjes ome wout en tante roelinka
  6. Emmaly van dijk:
    4 februari 2018
    Super om jullie blog weer te lezen en wat een ervaring geniet er met volle teugen van gr emmaly
  7. Frits:
    4 februari 2018
    Mooie reis, hoor! Leuke verhalen en mooie foto's. Leuke film trouwens.
    Ga zo verder en geniet ervan.
    Gr, Frits
  8. Elzard:
    Wat een mooi verhaal weer, veel plezier in Thailand. Groetjes
  9. Mirjam:
    idd pluk de dag!
  10. Arja:
    5 februari 2018
    Wat een avonturen allemaal, echt spannend. Pas goed op jullie zelf en geniet ervan.
    Prachtige foto's.
  11. Anoniem:
    6 februari 2018
    Jullie komen slim geworden weer thuis. Al die leermomenten;-). Niet al teveel plannen. Wordt het ongetwijfeld leuker van.