De 6e week

18 februari 2018 - Chiang Mai, Thailand

Hoi allemaal!

Inmiddels zijn we alweer 43 dagen onderweg. Het bevalt nog steeds super en we hebben weer van alles meegemaakt. Op Koh Lanta was het echt heerlijk. Hierna zijn we met de boot naar Phuket gegaan. Dit is ontzettend toeristisch en daarom vonden wij het persoonlijk wat minder. Maar we hebben ons alsnog goed vermaakt, onder andere naar the Monkey Temple geweest. Dat was een grot met hierin een tempel waar ook veel apen schuilen. Ook rondom de tempel waren enorm veel apen. De mensen daar waarschuwden ons dat het wilde dieren waren en dat je ze niet moest aanraken omdat ze konden bijten. Dit is gelukkig niet gebeurd, maar het waren er ontzettend veel, tientallen, misschien wel honderden! We hebben het ook gefilmd dus jullie zien het nog wel, het was een leuke ervaring. Verder zijn we naar Phang Nha Bay geweest, dit was een prachtig! Een mooie baai met veel kalkstenen rotsen in het water. Dat was ook zeker de moeite waard. Op de eilanden is goed te merken dat het een zwaar getroffen gebied was van de tsunami in 2002. Er zijn verschillende waarschuwingen en evacuatieroutes. Inmiddels is alles wel vrijwel helemaal weer herbouwd, maar het laat zeker zijn sporen achter.

Afgelopen woensdag gingen we met de bus naar Chiang Mai, dit was die lange rit waar we het de vorige keer al over hadden. Ruim 24 uur hebben we in de bus gezeten, het was wel lang natuurlijk maar het viel gelukkig niet tegen. We kregen eten en hebben ook een aantal uur geslapen. We keken er erg naar uit om naar Chiang Mai te gaan, wat ook zeker terecht was, zo blijkt nu. Want het is een geweldige stad! Het weer is heerlijk en er zijn zoveel leuke markten, veel Street food en Aziatische feesten. Zoals het Chinese Nieuwjaar dat hier uitbundig wordt gevierd, er wonen veel hier Chinezen en momenteel zijn er ook erg veel Chinezen op vakantie naar Thailand. Er is een China Town in Chiang Mai wat één grote braderie geworden was, erg gezellig. Verder hebben we hier mooie wandeling gemaakt door het oude centrum. Ook hebben we nog een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen. We waren nog maar net onderweg toen we door de politie aan de kant werden gezet i.v.m. een controle. Gelukkig hadden we netjes onze rijbewijzen en internationale rijbewijzen mee, dus niks aan de hand dachten we. Maar de agent bleef maar wijzen op het A-rijbewijs, die hadden we niet. Dat klopt inderdaad, we hebben geen motorrijbewijs, maar dit is een scooter!? Hij was het er niet mee eens en we moesten door naar zijn collega die al het geld aan het innen was (500 Baht per scooter = ongeveer 13 Euro). Gelukkig had de medewerker van de ANWB op het internationale rijbewijs geschreven: “Also valid for mopeds”, dus hier bleven we naar wijzen en uitleggen dat we thuis ook op scooters mochten rijden! Uiteindelijk gaf hij het gebaar dat we door mochten rijden, FIEW… konden we weer 3 avonden Street food van eten haha. Hierna met de scooter naar de bergtop Doi Pui gereden, dat was soms behoorlijk stijl en het laatste deel van de weg was slecht. De laatste 2 km moesten we zelf omhooglopen, maar gelukkig was het uitzicht het absoluut waard!

We vinden Thailand erg mooi, al zijn sommige dingen wel anders dan we hadden verwacht. Mensen kunnen moeilijk Engels. Het heet “Het land van de glimlach”, maar dit is niet iets wat ons in het bijzonder is opgevallen. Misschien hebben sommige mensen hier het een beetje gehad met toeristen, wat wij ons ook wel voor kunnen stellen. Ook een paar bekende dingen, zoals de “Longnecks” en de drijvende markt (floating market) blijken puur voor toeristen te zijn en volledig te draaien op subsidies en de entreegelden. Daarom zijn we daar niet geweest. Maar er blijven genoeg fantastische plekken over, de stranden zijn absoluut prachtig en ook de steden zijn ongekend. Trouwens, er zijn hier zo veel tempels, in elke straathoek bijna wel één. Ze zijn allemaal erg mooi, al wordt je op een gegeven moment wel “tempel-moe” haha. En het is, net als Vietnam, zo eenvoudig en leuk om hier te backpacken, daar is het land goed voor ingericht en de hostels zijn super. Ook zijn er echt van die typische dingen hier, zoals chips in de raarste smaken (bijvoorbeeld sushi, honing-boter, pittige inktvis, spareribs, groene erwten en tosti) haha! Over tosti’s gesproken, in de koeling kun je kiezen uit tig tosti’s de ze achter de kassa voor je in het hete tosti-ijzer drukken. Voor € 0,50 is onze favoriet de tosti met knakworst en kaas van de 7 Eleven (kleine supermarkt die je hier net zoveel ziet als tempels). Oja, we willen ook nog wat kwijt over Street food. Vanuit Nederland wordt je continue gewaarschuwd hiervoor, en bewering dat je hiervan ziek zou worden. Hierdoor durfden we dit nauwelijks te eten aan het begin, achteraf jammer. Inmiddels weten we gelukkig beter, het beste eten hier is gewoon van de straat! Natuurlijk wel een beetje logisch nadenken, maar waar meerdere mensen aan het eten zijn (zeker als het buitenlanders zijn) kun je met een gerust hart je maaltijd scoren. En het is daarbij ook nog een stuk goedkoper.

We hebben nog maar een week te gaan hier in Azië! We hebben de dingen gepland die we nog willen doen. Zo gaan we morgen een 2-daagse jungletrekking doen met een groep, erg veel zin in! En daarna gaan we nog 3 dagen naar een soort resort, (the Little Village Experience) met authentieke Thaise huizen op palen (nagebouwd) waar we in verblijven. Dit is buiten de stad en met een zwembad, relaxt dus. Vervolgens zullen we met de nachttrein of bus naar Bangkok en vanuit Bangkok vliegen we 25 februari naar Sydney. De tijd vliegt… Uiteraard hebben we ook weer wat nieuwe foto’s toegevoegd.

Liefs, Wouter & Nathalie

1. Peter & Irma:
    18 februari 2018
    Wauw!!! Wat ontzettend leuk om weer te lezen!! ♥️ Lekker genieten daar!
  2. Bert-Jan:
    Super
  3. Melanie:
    18 februari 2018
    Wauw gaaf om te lezen! 😃
  4. Sjermo:
    18 februari 2018
    Mooi mooi allemaal. Je was ook lekker fris vanmorgen op de FaceTime met oma. Toppie. Geniet ervan.
    Groeten Sjermo
  5. Alet:
    18 februari 2018
    Wat gaaf allemaal! Geniet er van!
  6. Ingrid:
    Bijzonder allemaal 💛
  7. Rianne:
    18 februari 2018
    Leuk om op deze manier mee te kunnen genieten! Geniet er van! :)Groetjes van ons!
  8. Catharina blokzijl:
    18 februari 2018
    Lieve Nathalie en Wouter.
    Pascal gaat morgen naar Dubai .
    Liefs oma
  9. Wilona:
    19 februari 2018
    Wauw weer een super mooi verslag!! 😀 genieten samen! 😘
  10. Sijmon:
    19 februari 2018
    Wouter en Nathalie,

Ik lees jullie prachtige verhalen, en kom herkenbare dingen tegen. Ik geloof dat jullie het dan ook geweldig naar jullie zin hebben. Geniet zo veel mogelijk!!!
  11. Arja:
    20 februari 2018
    Mooi verslag, hele avondturen geniet ervan.